Det här var menat som en insändare, men har inte sett att det publicerats, inte än i alla fall.
Grundskolorna i vårt alliansstyrda Kungsbacka håller
genomgående hög kvalitet, bland de bästa i Sverige, men som i övriga Sverige är
fortfarande de tidiga skolåren en närmast totalt kvinnlig värld. I de senare
åren är de genomsnittliga resultaten helt annorlunda för pojkar respektive
flickor. Flickorna leder vanligtvis i alla ämnen utom idrott. Gymnasievalen är
oerhört traditionella kvinnliga respektive manliga val. Det är inte en tillräckligt
kreativ och inspirerande skola som först passar men sedan pressar flickorna,
medan skolpojksnormen säger att det är coolt och macho att inte bry sig. Nej,
här måste alla inblandade våga tänka utanför boxen och bryta dåliga mönster. Det
är utan tvekan en av nycklarna till förbättring. Vi kan inte se på när en del flickor
oroar sig sjuka över sina resultat medan pojkar slarvar bort sina chanser att
söka till utbildningar med hög antagningspoäng. Om pojkarnas resultat matchade
flickornas, vore mycket vunnet. I skoldebatten hörs alltför sällan synpunkter
på jämställdhetsarbetet i skola och fritidshem. För Centerkvinnorna är
jämställdhet i skolan en prioriterad fråga och får vi chansen tänker vi
fortsätta lyfta frågan i nämnden nästa period. Vi behöver en jämställd skola
för att ge både pojkar och flickor en god utbildning i en trygg skola och bygga
ett samhälle utan könsdiskriminering. Ett långsiktigt hållbart samhälle där
yrkesvalet faktiskt är ett personligt val, inte följden av ett under barn- och
ungdomsåren genomlevt, givet normsystem.
Karin Green och Inga-lill Bengtsson
Centerkvinnorna
Centerkvinnorna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar