Vanligen brukar det gnällas och skällas över att politiker bara tänker till nästa val, men här då? Här känns det snarare som man tänker hundra år framåt. Att det blir dyrt är ingen tvekan. Att det blir dyrare för varje år är sannolikt. Sett i backspegeln skulle man väl gjort något för 25 år sedan, innan kostnaderna steg och trafiken ökade. Innan man byggde högre hus i staden. Nu finns fler och högre byggnader än någonsin som kan ta skada. Ändå säger teknikerna optimistiskt att det går. Blir det samhällsekonomiskt lönsamt? Det lär bero både på var slutnotan hamnar och på tidsperspektivet. Men Göteborgsområdet ska väl växa och frodas i några hundra år till? Bygger man för framtiden, för kommande generationer, så blir det till nytta så småningom.
fredag 7 september 2012
Om Västlänken:
Den här veckan har Göteborgsposten med sin granskning fått igång diskussioner
kring Västlänken. Visst undrar man hur det ska gå att
gräva och bygga i leran under Göteborg och inte löser Västlänken alla Västsveriges
kommunikationsproblem. Men de som säger att vi inte har trängsel i
Göteborgstrafiken kan inte vara bilpendlare i alla fall! Åker man kontorstider
genom Göteborg så är det minsann trångt. Detsamma gäller på Göteborgs central.
Minsta störning i tågtrafiken och det är förseningar och problem i flera timmar
för det är så tjockt med avgångar.
Vanligen brukar det gnällas och skällas över att politiker bara tänker till nästa val, men här då? Här känns det snarare som man tänker hundra år framåt. Att det blir dyrt är ingen tvekan. Att det blir dyrare för varje år är sannolikt. Sett i backspegeln skulle man väl gjort något för 25 år sedan, innan kostnaderna steg och trafiken ökade. Innan man byggde högre hus i staden. Nu finns fler och högre byggnader än någonsin som kan ta skada. Ändå säger teknikerna optimistiskt att det går. Blir det samhällsekonomiskt lönsamt? Det lär bero både på var slutnotan hamnar och på tidsperspektivet. Men Göteborgsområdet ska väl växa och frodas i några hundra år till? Bygger man för framtiden, för kommande generationer, så blir det till nytta så småningom.
Vanligen brukar det gnällas och skällas över att politiker bara tänker till nästa val, men här då? Här känns det snarare som man tänker hundra år framåt. Att det blir dyrt är ingen tvekan. Att det blir dyrare för varje år är sannolikt. Sett i backspegeln skulle man väl gjort något för 25 år sedan, innan kostnaderna steg och trafiken ökade. Innan man byggde högre hus i staden. Nu finns fler och högre byggnader än någonsin som kan ta skada. Ändå säger teknikerna optimistiskt att det går. Blir det samhällsekonomiskt lönsamt? Det lär bero både på var slutnotan hamnar och på tidsperspektivet. Men Göteborgsområdet ska väl växa och frodas i några hundra år till? Bygger man för framtiden, för kommande generationer, så blir det till nytta så småningom.
Etiketter:
Göteborg,
kollektivtrafik,
Västlänken
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar