tisdag 10 december 2013

Om hamnen

Hamnen framför alla, Göteborgs hamn, uppmärksammades i förra söndagens GP. Trevligt, för det skrivs inte ofta i dagspressen om denna verksamhet som hela Sverige är beroende av. Göteborgs hamn är den enda nordiska hamnen stor nog för oceangående fartyg. Stora delar av Sveriges import- och exportflöden passerar via Göteborg på sin väg från och till andra delar av världen. De där 50 procenten av Sveriges BNP som tillkommer i samband med utrikeshandel är till oerhört beroende av fungerande hamnar. Stopp i hamnen orsakar snabbt problem och kostnader för industrierna och när hyllor gapar tomma i butikerna kan det vara av samma anledning. Ingen ligger med stora lager. Det märks minsann direkt de gånger vi har snökaos och andra oväder.
Dock, någonstans mitt i artikeln står att containervolymerna minskat med fyra procent på helåret. Ja, visst har det varit, lugnare i år och tydligen för flera av containerrederierna. Men vad? Minskar containertrafiken totalt sett? Det är i så fall historiskt. Varje förändring i konjunkturen syns snabbt i transportflödena, men generellt så har containeriserade transporter de senaste decennierna ökat ungefär dubbelt så snabbt som världsekonomin. Detta både för att transportflödena ökat när världshandeln ökat och för att mer gods förts över till containers från konventionella fartyg. Men nu minskar det? Ett trendbrott är inte omöjligt. Nu har det mesta som praktiskt går att flytta från konventionella fartyg till containers flyttats över. Inte ens bananerna kommer i kylfartyg längre utan i kylcontainers. Så det kan vara så att de kollegor som går i pension nu faktiskt tajmat sitt arbetsliv med kulmen på container-eran. Kanske går vi mot andra tider.
http://www.e-pages.dk/goteborgsposten/806/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar