söndag 22 oktober 2017

Om stämma med stämning

Vips har tre veckor gått och alla intryck från partistämman i Malmö börjar blekna. Men det var tre intensiva och roliga dagar i en för mig ny stad. Vi var ett hyfsat stort gäng från Kungsbacka som inte var ombud, men ändå tog tåg eller bil ner för att lyssna på valda delar av debatten. Jag kom ner på fredag för att inte missa utbildningsdebatten där vi skickat in flera motioner från Kungsbacka. Spännande var också att höra stämmans internationelle gästtalare Nick Clegg f d ledare för Storbritanniens liberala parti. På lördagen blev det förutom intensiva politiska debatter en lång promenad runt Malmö och på kvällen stämmobankett med god mat och underhållning. På söndagen fick jag igenom en av mina motioner med ungefär nedanstående inlägg i debatten, så det var positivt. 

”Jag yrkar bifall till min motion 13.53 om ett återinförande av skrotningspremie för gamla bilar. Det är fint tänkt att producenterna ska ta ansvar för återvinning av sina produkter, men för att det ska ske måste först bilägaren förmås lämna bilen till återvinning eller skrotning. Här måste politiken styra upp. Som det nu är finns för konsumenten större incitament att återvinna en aluminiumburk än en hel bil. För burken får man åtminstone någon krona. För bilen får ägaren noll och intet i pant. Men vi ska vare sig ha skrothögar som läcker olja i våra skogar eller gamla miljöbovsbilar på våra vägar. Tackar Kungsbackakretsen och Hallandsdistriktet för ert stöd frågan och hoppas stämman bifaller motionen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar