söndag 24 juni 2018

Om Centerkvinnornas stämma


Centerkvinnornas stämma hölls i år i härliga Halland, närmare bestämt på Gullbrannagården utanför Halmstad. För min del var jag inte ombud denna gången, utan deltog som volontär (funktionär). Det var rätt skönt. I och för missade jag mycket av debatten, men jag slapp läsa in mig på alla handlingar. Det brukar vara mycket. I år fastsälldes ett nytt jämställdhetspolitiskt program. Programmet orsakade oväntat lite debatt. Men då hade det ju varit på remiss ett par gånger till avdelningarna och en hel del förändringsförslag hade förstås tillmötesgåtts under processen. Vi hade tagit chansen och diskuterat lokalt och skickat in våra synpunkter ifrån Kungsbacka. Nu är programmet fastställt.

Det var som vanligt många motioner från medlemmarna. Tre av dem var från mig. Det blev två bifall och ett avslag. Inte så illa. Förslaget på bättre användning av skolkuratorerna genom förebyggande samtal med alla elever i högstadium och gymnasium fick bifall.  Den goda tanken kom ursprungligen från elever på Särö skola. Förslag om att bygga inte bara hyresrätter och bostadsrätter, men även ägarlägenheter fick också bifall. Ägarlägenhet borde passa till exempel äldre kvinnor som har kapital i betalda hus, men låg pension. Mitt förslag om morötter för att snabba på genomströmningen i högskolan fick avslag. Men enligt min mening är det ett problem att svenska elever tar ut sin examen så sent. Både för eleverna och arbetsgivarna.

Hela stämman hölls i strålande solsken. Maten var god och på banketten var stämningen hög. Jag hade ju inte direkt planerat att åka med sista bussen, men varför ge sig av när det är som roligast? Det blev en sen kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar